Gårdagens ridning *ler*

2008-11-18 @ 15:55:38
Matilda har ju nu bara ridning i Heby Ridskola och där gick ju även jag och Cecilia på den gamla goda tiden *skratt*
Vi var nöjda då och jag är även nöjd nu med *ler*

Matilda var ju van vid att bara rida shetlandsponny från den andra ridskolan så hon fick nästan panik första gången hon skulle rida Sonia.

Nu har hon ridit Sonia 4ggr och galopperat, hoppat över hinder, balansövningar och markarbete=att kunna konsten att rida ridvägarna med balans och rätt ridväg.
Markarbete för dom yngre barnen och nybörjare handlar med om att komponera ihop att kunna trava och samtidigt kunna ridvägen som kanske ser mer ut som en terpentin *ler* Då är det svårt att både tänka ridväg, styra och hålla farten.

Cecilia och jag hade ju kommit en hel del på väg, så vårt markarbete handlade mycket mera om dressyr som början till passage, att på börja galopp i bakdelsvändning och att alltid få hästen gå på tygeln i svårare former.
Cecilia och jag gillar dressyren mera, medan Matilda älskar hoppningen.

Hon verkligen älskar detta med hoppning och hästar. Nu tror Ni att jag har styrt över henne i detta, men så är inte fallet utan tvärtom har hon Matilda fått kämpa för att visa sitt intresse och viljan.

Här är några bilder från gårdagen, men dessvärre som alltid i ridhus är belysningen bra när man tittar men när man tar bilder så är bilderna väldigt mörka och nu tog jag i en annan sekvens, då blir rörliga bilder suddiga men ändå ljusa bilder. Ja, man blir då aldrig nöjd *skratt*

 Matilda med Sonia. Sonia är en Irländsk import, alltså ras okänd. Men så underbart trevlig häst!

 Matilda och Sonia i närbild *ler*
  
 

 Rid eleverna skulle rida i trav först i en volt över bommar som låg på marken sedan mot 2 hinder för att sedan trava över 4 hinder på volt i mitten, alltså dom skulle svänga efter andra hindre mot höger och rida i en rund cirkel över hinder i trav och tillbaka igen och fortsätta i en cirkel=volt över bommar närmast mig på bilden för att sedan avsluta i skritt- hästen går och sedan stälal sig på led.

Detta gjorde som flera gånger och sedan så fick dom galoppera till barnens stora förtjusning. Först med en person springandes brevid i fall om dom ville ha hjälp med att bromsa hästen eller ha hjälp på annat sätt.

Efter några rundor så fick dom som ville galoppera själva utan någon som sprang brevid och det ville ju Matilda förståss *ler*
 Hon sa efter ridningen att detta var den bästa ridning hon hade gjort *skratt* Så roligt att kunna ge barnen glädje!!!

Kommentarer
Postat av: Ewa N

Ja tänk vad man längtar tillbaka, att få rida igen.Man blir smått nostalgisk när man tittar på bilderna.Har funderat skarpt på att rida lektion på islandshäst som jag verkligen älskar.Helt underbara hästar.Så starka så snälla och så lydiga och trygga.Min dröm är att en dag kanske få äga en,åtminstonde som delfodervärd.Ha en bra dag och kväll.Själv ska jag jobba kväll.Inte så kul!!Du som jag älskar snön.Det kan gärna få komma mer så man kan göra snöänglarhehehe*Kram Ewa

2008-11-19 @ 09:46:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har Du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0