Jag gråter med blandande känslor, vår uppfödning

2008-11-06 @ 16:48:21
När jag hade jobbat  inatt och kom hem, så läste jag på min mail!!!
Jag hade en sådan fruktansvärd värk i fötterna och man kan med lätthet säga att jag gick med glödande kol under fötterna, det värkte också i lederna.

Så här satt jag och läste mailet som gjorde mig så ofantligt glad men också ledsen.
Glad för att det är så här vår uppfödning är och vi är så glada att våra valpköpare är glada för sina hundar, tyvärr inte alltid sypersnygga, men även den biten har vi jobbat med för att förbättra utseendet.

Men vår styrka i vår uppfödning är hälsan, mentaliteten och som denna ras skall ha jaktlusten!
Ledsen eller jag skall nog säga berörd blev jag nog fast jag grät för att jag kanske inte kan ta någon mera springerkull som det ser ut nu

och just så som detta mail beskrev det hela, så rätt och så glad jag blev att vår uppfödning med rätt ägare som kan förvalta allt detta på ett bra sätt är så himla roligt!!

Så här skrev Anette om Hans!!

Först vill jag rikta ett varmt Tack för mailet och för att Ni har det så himla bra med Hans!!!

"Hej Tina,


Hoppas att det är bra med er,,,


Med oss är det bara bra. Hans och Anders blev bjudna till Tierp på stöthundsjakt idag tillsammans med Hans bäste vän Sally.. som är en Wachtel. De skulle gå jämsides genom skogen och stöta råddjur till prickskyttarna. Anders var lite orolig för om Hans kunde sköta sig och inte bara springa till Sally. Men jag fick nyss ett telefonsamtal från den lyckliga hussen.


Hans hade fått så mycket beröm. Han hade sökt ut bra. Alla gav Hans beröm och var så nöjda. Hans och Sally lyckades få fram en rådjursmamma med killing som dom kunde skjuta. Hans hade sprungit i spåret och kom direkt på dödsplatsen och ställt sig vid det döda rådjuret och skällt. Hans blev omtyckt av "gubbarna" och fick både limpsmörgåsar och annat gott som belöning. Han som är ordförande där ute (Nordupplands jaktområde)  blev så intresserad av stöthundsjakt så han undrade om han kunde få kontakta Anders och Hans. Dessutom så hade han ibland gäster på Strömbergs Herrgård som kanske ville komma ut på jakt och då ville dom kontakta Anders. Det känns så kul. Hans och Sally hade sprungit jämsides och fått fram ett rådjur. De fungerar bra tillsammans.


Nu är Hans trött...  efter en fin och lyckad jaktdag. Jag är så glad att Hans kom till oss... för det här är precis vad han behöver... få göra av med alla sina energier.. och han älskar det!  Han har blivit mycket lugnare.


Sen ville jag bara säga att Anders var och klippte Hans förra veckan. Någon jobbarkompis fru som tydligen klipper lite hundar ibland. Hon hade tydligen träffat Hans och Greta när dom var små. Hon bor i Tierp.. du vet kanske vem det är? Jag kan inte hennes namn. Men hon vart så förtjust i Hans. Hon berömde honom och var helt såld. Hon tyckte att vi skulle ställa ut honom. Tyvärr så blev inte jag helt nöjd med klippningen men det är väl för att man är ovan. Anders ville att hon skulle klippa så praktiskt som möjligt med tanke på att de är så mycket i skogen. Hans vackra svans försvann... L. Men men... Han var full av kardborrar tidigare... och nu är dom borta i alla fall. Man får väl försöka vänja sig...


Jag fick några fina bilder på Hans häromdagen. Sandra (största jäntan) hade de i sin kamera. Jag ska skicka dom till dej någon dag. Men just nu sitter jag på jobbet och har inte tillgång till dom.


Ha det så gott och hälsa alla!


Kram från Anette"

Än en gång säger jag Super Tack Anette, Anders och Hans för dom fina bilderna och för Er fina jakt och jag blir så himla glad över hur bra allt går!!!
Tack också Sandra som tog bilderna!

 Att campa är livet, tycker Hans!
 En trött Hans efter Vandring på 2 mil!!!
 Hans på fjällvandring i Helags!
 Hans på Kallerö- han älskar att åka båt!

 Hatt måste man ha när man fiskar- Underbar bild!!!!
 Livet är underbart i fjällen!!!
 Matte Anette med Hans tar en vilopaus! Kolla utsikten bakom Anette och Hans- Underbart!!!

Jag kan bara instämma med bilderna ovan att Hans är så väldigt lik sin pappa Buster till utseendet och jaktlusten!!
Det är så mycket Teesview- Windsong blod och Cleavehill!!!

Det Anette beskriver här i sitt mail om Hans och om jakten och att jaktgubbarna vill ha honom, det är först Anders förtjänst som har jaktmarker och tar tillvara på Hans kunskap, men också vår uppfödargärning som bevarat detta unika blodslinjerna!

Detta är vår uppfödning och vårt riktmärke!!

Jag blir glad för Er alla som har en hund från oss och som njuter med andra att Ni äger en hund från oss!!!
Jag blir ledsen och berörd att vi kanske aldrig mer kan ta en valpkull, men jag hoppas innerligt att vi kanske kan ta någon kull framöver!!

TACK alla NI som äger en Lord Caalveert's hund!!!

Nu skall jag göra mat och sedan jobba!


Kommentarer
Postat av: Ulla-Britta

Härligt med nöjda valpköpare och vilka superhärliga bilder!! Det syns att de älskar sin hund, ingen tvekan om det.

2008-11-06 @ 21:04:28
URL: http://rindi.blogg.se/
Postat av: Sussie

Nöjda valpköpare är som grädde på moset :) Det är många glädjetårar jag fällt, trots min än så länge lilla uppfödning. Att få en liten rad eller ett kort från valpköparna ibland gör så gott i hjärtat :)

Ha en trevlig helg!

Kram Sussie

Ps. Nu är grundtapeterna i vardagsrummet på plats, på söndag börjar riktiga tapetseringen o sen, så fort vi har möbler att sitta i och slipper kliva över reglar, rullar o allt annat möjligt och omöjligt - då hör jag av mig :) Ds.

2008-11-07 @ 19:34:35
URL: http://www.kenneltwix.se
Postat av: ib henriksen

F.n vad jag blir förbannad..suttit och skrivit massor med kommentarer..borta..j.kla data.. första gången på blogg.

Heter IB Henriksen 55år Uppsala..har 2 tikar från Katarina ...ursäkta Tina o Tomas...Signe svart vit underbar tjej som skall bli spår champinion..fniissss samt Kajsa 7 år..en madam som bara skall äta o ligga o pysa Signe är 3...Kul att det går så bra för Hans..honom har jag säkert pussat på som valp..det gör jag ju när det kommer små korvar..i alla fall har jag 5 springrar varav 2 från Tina..gillar ej utvecklingen inom springer som jag varit trogen sedan 1980..hannar används si o så och det är få som bejakar mentalitet kontra utseende. Tina läser stamböcker/stamtavlor som jag skulle läsa recept...

Hoppas att Tina får reda på vad som är fel i kroppen snart..

Har i alla fall kunnat känna mig mallig att jag gått i alla fall 1 prom per dag med gpisad fot..ett bälte runtmigjan o 5 doggar..det var precis som om dom hajade vad var på G..duttiga lopphögar..ja ja får se om jag hajar detta med blogg...Om du uppfödare på Gotland..läser detta..Kommer ej ihåg ditt namn så skall du veta att jag tänker på dig och önskar dig alolt gott..

IB Henriksen med Kajsa och signe mfl

2008-11-07 @ 21:03:45
Postat av: Ewa N

Hejsan Tina!!

Vad härligt det såg ut med hundarna i skogen.De måste må fina fiskenL.Vilket drömläge för en hund att få rasa av sig så där.Ha d gott i snöovädret!!Ja för här verkligen vräker det ner.Klart jag bor ju i Norrland.Massor av kramar från Ewa

2008-11-18 @ 14:51:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har Du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0