Hår

2009-10-26 @ 10:41:47
Att trimma en Engelsk Springer Spaniel tar TID!!!

Oftast brukar det röra sig om 2 timmar, men det beror på hur mycket man vill vara pet noga och hur långhårig hunden är från början!

Jag som oftast trimmade gladeligen 4 hundar i sträck fick en upplevelse i fredags då jag trimmade bara Arne, alltså en hund.
Jag hade glömt hur det var att trimma en Springer Spaniel och hur min kropp mådde egentligen. Jag förnekar ju jämt min kropp så därför blev jag överraskad när jag startade min trimning och insåg efter bara en kvart så var min kropp slut i ryggen, benen, armarna och jag fixade inte längre att stå upp och trimma så jag tog till stolen, en pall.

Det är då det är så himla viktigt att man har lärt sin hund att koppla av på trimbordet för att om hunden inte kopplar av så blir det en kamp hela tiden om vem som skall ge sig och dessutom så mycket tråkigare för hunden och för en själv!
Det är ju så mycket skönare för hunden om den kan koppla av och vila medan man tar hand om sin underbara kompis!!

Jag lyfter upp min hund på trimbordet och lyfter ner den från bordet, den får en godis innan hunden har gått ner från bordet och som oftast så pussar jag på hunden, smeker hunden under tiden jag trimmar och ger berömmande ord.

 Min goa älskade hund Arne som vilar på bordet så snällt!
 Så mycket hår det faller av och så rent det blir under tassarna så då slipper man ha mera grus inne än ute *ler stort*

 Alla hundar älskar inte att bli trimmade, men om man gör det till en vana så accepterar dom detta i allafall något så när.

 Alice gillar inte att vara på trimbordet även om hon inte trimmas så länge  och dessutom bara under tassarna för övrigt så skall inte en Phaléne trimmas mer än under tassarna, det skall bara kammas och borstas på en Phaléne, så det är väldigt lätt att lyfta upp på bordet och lätt att lyfta ner från bordet, det är inte lång stund man håller på med tassarna eftersom det går väldigt fort och vips så är allt klart!!!

 Ojj, vad med hår det blir av en Springer Spaniel!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har Du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0