Koppla av

2009-10-16 @ 08:45:00
Alice kan gå i skogen, promenad eller lekar på något vis utomhus så kan hon inte under detta koppla av och känna efter om hon behöver göra sina behov- kissa och bajsa.

Alice håller sig gärna och ser verkligen inte ut som hon behöver göra några behov alls.

Som här om dagen då jag sov och sonen var ut i skogen med hundarna, då när dom hade kommit hem så gick dom in och Alice kissade inomhus.

Vad som är att Alice har för mycket intryck utomhus och har då svårt att koppla av och känna efter själv vad som behövs. Alice skall ha koll på Arne och Mallow, skogens alla läten och lukta sig fram och ta in intryck av säker samt det viktigaste som ligger henne i startgroparna........................

att vara på sin vakt och ta till flykt om så behövs, det är den viktigaste biten Alice har och som ligger henne närmast hela tiden som gör att hon inte kan koppla av och känna efter.

När jag har varit ute med Alice i skogen, hemma eller om vi har lekt så måste Alice efteråt kissa, vilket hon absolut inte vill utan hon vill gå in istället.

Jag får oftast kräva av Alice att hon går ut och att vi skall gå en sväng. Ibland får jag till och med ta in Mallow och Arne för att Alice skall kunna koppla av så att hon kan kissa.
Jag är väldigt bestämd och kräver en del av Alice vilket hon inte gillar, men när jag gör det så kissar hon och jag berömmer henne till hennes glädje och sedan får hon springa in.

Även om sena kvällarna när det är svart ute så har Alice fullt upp med att lyssna på alla ljuden som finns på kvällen och hon har då väldigt svårt för att koppla av som oftast hundar gör med att nosa i backen och strosa omkring, men Alice får stirrig blick, sitter på rumpan för att lyssna av ljudet som finns runt henne och hon är beredd att fly om det så skulle behövas.

Så här är det även dagtid när något är jobbigt av olika anledningar, så får Alice stirrig blick, flackande ögonrörelser, öronen som är mera nedtryckta, hon sitter och trycker som en hare som är just på väg att fly undan rädslan.
Jag som person måste då avdramatisera detta och det kan jag säga är inte alls så lätt när Alice blir blockerad och bara vill fly därifrån. Man måste vara lugn och trygg men ändå bestämd och tydlig att jag inte accepterar detta så jag brukar säga åt Alice bestämt och att hon skall fokusera på mig istället, vilket går bättre, men det tar ett tag innan hon kan bli sitt "vanliga jag" som Alice kan vara ibland.

Kommentarer
Postat av: Eva eriksson

Har inte varit in på sidan på ett tag och såg att det hade blivit 3 söta små spanielbebisar GRATTIS !

Härligt att höra att det funkar bättre och bättre med Alice självförtroende, det va tur hon kom till en van hundmänniska som kan hjälpa henne att växa i allt hon gör / Eva

2009-10-17 @ 12:49:26
URL: http://www.bor-i-nast.se
Postat av: Eva eriksson

Har inte varit in på sidan på ett tag och såg att det hade blivit 3 söta små spanielbebisar GRATTIS !

Härligt att höra att det funkar bättre och bättre med Alice självförtroende, det va tur hon kom till en van hundmänniska som kan hjälpa henne att växa i allt hon gör / Eva

2009-10-17 @ 12:51:03
URL: http://www.bor-i-nast.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har Du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0