Att lära...

2009-08-31 @ 22:18:47
Att lära sig en ny ras tar tid *ler*

Man måste förstå hundspråket som kan skilja sig från hund till hund, men också från ras till ras!! Här kan det skilja sig väldigt och man måste studera noggrant vad hunden signalerar om!

Kan ett skall vara att man är rädd, vill något, kaxig eller bara missnöjd??

Eftersom våran Alice har ett annorlunda beteende än vad jag är van vid, så var jag tvungen först att se om det tillhörde rasen först.

Sedan måste jag studera Alice också, för ju mer man lär sig desto mer kan man hjälpa och tillrätta visa henne.

Alice älskar sina tuggben och bollar och dom lägger hon gärna någon av Mallow eller Arne, och ofta så nära Mallow som möjligt och hon vaktar dom.

Hur många gånger har jag inte fått tagit tillbaka tuggbenen eller bollarna för att Alice skall få dom. Mallow bara vaktar dom och ruvar dom- tuggbenen *skratt*
Mallow gör aldrig någonting mot Alice utan bara visar lite av sin överläpp så förstår Alice mycket väl att man inte går vidare med att ta sina grejor som har lyckats komma i famnen på Mallow *ler stort*

Då brukar Alice sitta brevid Mallow och smöra och göra sig till för att få Mallow på andra tankar, men Mallow glömmer inte alls!
Då börjar Alice att lägga sig ner och skälla på Mallow, vilket inte alls hjälper till något *skratt* Utan Mallow är koool lugn och ligger lugnt och tittar på sina ben och bollar.

Har inte detta hjälpt så går Alice till mig för att berätta att hon behöver hjälp för att få loss tuggbenen.
Jag försöker låta Alice få lösa uppgiften själv, men ibland kan jag tycka att Mallow är bra stram som inte delar med sig!

Arne snor gärna benen och bollarna från Alice och han trampar gärna på henne som hon vore någon leksak man stoppar när den försöker springa ifrån. Arne använder tassen när han stoppar Alice och då tar han tassen på Alice svans och hon kom ingenstans. Självklart så har jag koll på hundarna jämt och ser allt, men ibland kan jag tycka att så länge Alice är med på noterna och vill leka så måste dom själva få hålla på i leken, men att jag har ett öga med i spelet. Är Arne för våldsam (han leker som ett barn och fattar inte vilken tyngd han har på sin kropp) så går jag in och stoppar leken. Arne får lugna sig och Alice lika så.

Det händer att Alice blir så förbannad på Arne att hon markerar och nafsar mot Arnes huvud för att tala om att hon inte vill längre.

Arne är super go nallebjörn och han hoppar och leker som en kalv på grönbete *skratt* men det uppskattas inte alltid av Alice som då försöker säga ifrån åt honom, men mesta dels leker dom väldigt ofta och även så att Allice är Arnes nya örhänge, ja Alice hänger sig fast i Arnes öron som ett örhänge och Arne är för snäll för att säga till henne, så jag måste rädda Arne och hans öron! Suck, jag som försöker odla Arnes öronbehäng!

Så här lär vi oss en hel del vad en phaléne kan göra :) Man blir väldigt förvånad över vad en sådan liten hund kan göra!! Alice hoppar gärna upp på vår ljugarbänk i hallen och sitter där elelr så hoppar hon upp på pallen i köket vid spisen när jag lagar mat. Ja för Allice vill gärna vara nära där man är, så då finner man sig inte på golvet utan vill gärna se vad som händer på spisen och vid köksbordet så sitter ju Mallow på en stol med sonen Oskar och då är ju inte Alice sämre utan sitter på egen stol vid köksbordet för att se vad man kan missa *skratt*

Allice är full med äventyr och hyss, men också väldigt mycket glädje som får mig att le och skratt! En underbar hund! Kanske en Emil i Lönneberga finns i Alice;)

Alice skäller mycket mera än vad springer spaniel gör! En stor hund är lugnare och har mer harmoni i kroppen än vad en liten hund har eller bara Alice kanske.
Ibland funderar jag om Alice har blivit en Duracell-Kanin, för hennes energi tar liksom aldrig slut när andra hundars energi tar slut, så som när dotterns hundar kommer på besök och då pratar vi Dvärgpincher som har massor med energi, men hon är from som ett lamm jämfört med Alice!

När då Saga- dvärgpinchern och Betty- blandisen har blivit totalt utmattad och ger sig med att lägga sig, så även våra springrar Arne och Mallow, så försöker Alice att fortfarande få igång hundarna och vara på G.

Det kan vara "lite" tröttsamt och vi försöker nu lära Alice att även varva ner ibland.

Så det är en konst att lära sig en ny ras och dess signaler om vad som är rätt och fel och tolka in alla anspelningar, kroppsspråk m.m som också är så himla viktigt!!

Springer spaniel kan jag utan och innan även om jag inte kan alla blodslinjer, men i det stora hela så kan jag denna underbara ras som vi har haft i över 25år nu.

När så en ny ras kommer in, blir man liksom nybörjar på nytt igen och fattar ingenting. Det är bara att lära sig och se skillnaderna och dess

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har Du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0