Språket

2009-10-13 @ 09:09:46
Hundspråket är så olika på olika raser, men man kan ändå se vad dom vill med varandra.

Jag älskar att titta på när hundarna kommunicerar :)

Alice tycker att Arne är läskig utomhus för han älskar att springa fort och han slänger sig i busk/häcken vi har för att klia sig på kroppen och han hoppar upp och plockar och äter bär från buskarna som Aronian och vinbär vilket ger honom väldigt nyttiga C-vintaminer och antioxidanter!! Arne är en smart kille med huvudet på skaft!!!

Alice är mer säkrare inomhus då hon ofta och gärna hoppar på Mallow och Arne! Alice springer runt som en tornado i huset fram och tillbaka, så där som hundar kan göra när dom har överskotts energi.
Det gör Alice inomhus för att hon är rädd för att Arne skall springa på henne om hon gör detta utomhus.

Alice biter ofta och gärna i Arnes och Mallows öron som om det vore något rep att dra i, vilket jag inte tillåter, men det gör dom stora hundarna- Mallow och Arne, tillåter att Alice får hänga i deras öron. Dom säger inte ett pip när Alice kommer hängande i öronen som ett släptåg!!
Varför skall Alice få hänga och dra i dom stora hundarnas öron, bara för att dom är snälla?!

När vi sedan är utomhus så är Alice mera tryckt och vill inte gärna gå ut när Arne far fram som en blixt, hoppar, skuttar, leker och springer för fullt. Men Arne älskar att springa och leka, det är det bästa han vet!!

Det blir att jag får ta med Alice ut och låter Arne få springa, men jag tittar noga så att han inte springer på Alice. Men Alice kan vara "lite" överkänslig också för hon skriker till utan att Arne ens har varit i närheten och det gör hon *i fall att* om han skall springa på henne.

Arne försöker bara få igång damerna :) Mallow och Alice i lek när vi är ute.

Alice är rädd att leka med Arne när han är på lekhumör (annars går det bra att dom två leker), Mallow är som en soffpotatis, pensionär som mera tar det väldigt lugnt!!
Men det händer att Arne får igång Mallow till lek, så han är duktig den mannen ;) Arne alltså.

Jag jobbar för att Alice skall leka utomhus och springa av sig där, men hon väljer gärna om hon får inomhus och det är för det är där hon är säker och känner sig trygg.
Jag vill att Alice skall vara uppfostrad som dom två äldre hundarna Arne och Mallow när man myser i soffan och har det gott inomhus och ute så springer man av sig energin.

Visst myser vi nu med i soffan och har det gott tillsammans, men Alice behöver lära sig mera vad som gäller inomhus som utomhus och än är inte sista ordet sagt.

Det är inte snällt annars om Alice får göra som hon vill och dom andra skall sköta sig, nä det går inte jag med på. Någon ordning på torpet får det allt nog vara! En för alla, Alla för En som ordspråket heter och det gäller här också i högsta grad!


Kommentarer
Postat av: Katarina

Hej! Hittade hit via bloggtoppen och tyckte det här var intressant att läsa! Hundars kommunikation skulle jag vilja lära mig mer om.

2009-10-14 @ 13:31:54
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har Du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0